Kaupunkipyörä käyttöön pankkikortilla
(mielipidekirjoitus HS 15.9.2008)
Helsinki aikoo Helsingin Sanomien 12.9. mukaan investoida tuhanteen uuteen kaupunkipyörään kesällä 2010. Mallia otetaan ulkomailta, kuten Tukholmasta ja Pariisista, joissa on käytössä Helsinkiä huomattavasti toimivampi kaupunkipyöräjärjestelmä.
Pyörien käyttöehdot on kuitenkin mietittävä tarkkaan, ettei hyvää ajatusta pilata huonolla toteutuksella.
Matkakortti henkilötunnisteena on kelpo idea, mutta tämän lisäksi pyörä tulisi olla mahdollista ottaa käyttöön myös pankki-, luotto- tai maksukortilla. Käyttöönoton yhteydessä voidaan tehdä kortilta vaikkapa sadan euron varaus, joka perutaan heti pyörän palautuksen jälkeen.
Näin kaupunkipyörillä pääsisivät ajelemaan myös matkailijat sekä ne kaupunkilaiset, joilla ei ole käytössään henkilökohtaista matkakorttia.
Sen sijaan, että pyörät olisivat kokonaan ilmaisia kolmen tunnin aikarajoituksella, parempi idea voisi olla Pariisin malli, jossa ensimmäinen puoli tuntia on ilmaista ja tämän jälkeen pyörän käyttö tulee maksulliseksi.
Tämä kannustaisi asiakkaan palauttamaan pyörän telineeseen heti, kun sille ei ole enää tarvetta. Näin säästyttäisiin myös turhalta tarkastusmaksubyrokratialta.
Kaupunkipyörät ovat parhaimmillaan oleellinen osa joukkoliikennejärjestelmää ja erinomainen tapa myös matkailijoille tutustua kaupunkiin. Samalla ne voivat lisätä pyöräilyn suosiota ja kannustaa Helsinkiä ottamaan pyöräilijät nykyistä paljon paremmin huomioon kaupunkisuunnittelussa.
Siksi kaupunkipyöräjärjestelmästä on tehtävä mahdollisimman toimiva ja helposti saavutettava.
Erkki Perälä
Helsinki
0 kommenttia :
Lähetä kommentti