Pyörälobbarit, haloo!
Matias Erkkilä (Markkinointi & Mainonta 17.10.2008) peräänkuulutti fillarialan lobbausta näin laskusuhdanteen ja ilmastomuutoksen aikana. Keskustelunavaukseen vastasivat ainakin Tunturipyörien markkinointivastaava ja Tampereen polkupyöräilijöliden pj.
Linkin laittoi: Riikka Henttonen
---CLIP---
Pyörälobbarit, haloo!
Viikon vinkki laskusuhdanteen seurauksia odotteleville viestintätoimistoille: ottakaa puhelin käteen ja soittakaa sille ainoalle kotimaiselle pyörätehtaalle – tai mille tahansa pyörien maahantuojalle. Tässä nimittäin tuhlataan parhaillaan miljoonan veroeuron tilaisuutta.
Syksyn paras tai ennemminkin pahin esimerkki fillarialan surkeasta lobbauskyvystä on, ettei ilmastonmuutoksesta ja työvoiman tuottavuuden parantamisesta puhuvassa valtion budjettiesityksessä mainita kertaakaan sanaa polkupyörä. Kunnallisvaaleissa allekirjoittanut pelkää jäävänsä nukkuvien riveihin ajateltuaan äänestää ehdokasta, joka kampanjoi pyöräilyn puolesta.
Liikenteen kehittämisessa pääroolissa on julkinen liikenne, sillä jostakin syystä polkupyörä ei politiikkojen silmissä näyttäydy liikennevälineenä – huolimatta siitä, että varsin moni suomalainen liikennöi pyörällä lähes päivittäin.
Olisi mielenkiintoista miettiä, mitä seuraisi, jos pyöräilyä tuettaisiin yhtä isolla summalla kuin moottoriiikennettä. Helppoja toteutustapoja olisi esimerkiksi kehittää työsuhdepyöräjärjestelmä, joka hyödyttäisi sekä työnantajaa että työntekijää. Nykyinen viritys kun toimii lähinnä kauppiaan eduksi.
Olisi myös mukavaa, jos kevyen liikenteen väylistä pidettäisiin talvisin yhtä hyvää huolta kuin autoteistä. Kukaan ei myöskään kyseenalaista monen tuhannen neliön parkkihalleja, mutta pyörien säilytystiloja syntyy lähinnä vahingossa.
Pyörien hyvistä puolista mainittakoon, että nyt kun autoilla pröystäily alkaa olla junttimaista, polkupyörään voi ihan hyvällä omallatunnolla upottaa melkoisen omaisuuden. Ja autoilijoitahan on osaltaan kiittäminen, että nykyisin pyörällä voi aivan huoletta ajella kesät ”talvet”.
1 kommenttia :
"Olisi mielenkiintoista miettiä, mitä seuraisi, jos pyöräilyä tuettaisiin yhtä isolla summalla kuin moottoriiikennettä."
Olisihan se mielenkiintoista ajatella, mutta ajatusleikin tasolle se kyllä nykyisessä poliittisessa ja ihmisten asenneilmastossa jääkin. Sitähän yhteiskunnassa loppujenlopuksi tuetaan, mitä ihmiset haluavat ja nykyään autoilijoita on Suomessa valtavasti enemmän, kuin pyöräilijöitä.
Itse ajattelisin, että yksityisen moottorilikeenteen tukemisesta pitäisi siirtää varoja julkiseen liikenteeseen ja julkisen liikenteen tukemisesta taas kevyen liikenteen, kuten pyöräilyn tukemiseen.
Lähetä kommentti