maanantai 23. helmikuuta 2009

Pyöräilyn markkinointi: halpa tapa olla tekemättä mitään

Otsikko Hesarissa jonkun vuoden takaa: "Lahden oikorata on imaissut henkilöautoilijoita". Olisivatko nämä henkilöautoilijat siirtyneet joukkoliikenteen käyttäjiksi jos joukkoliikennettä olisi "markkinoitu" tehokkaammin? Lisääntyykö pyöräily "kehittämällä markkinointia monin tavoin"?

Miten kaikkiin kaupungin virallisiin papereihin, kun pyöräilystä puhutaan, aina päätyy se uskomus, että pyöräily lisääntyisi markkinoimalla? Viimeisin esimerkki on kaupungin strategiasta vuosille 2009-2012, jonka valtuusto hyväksyy kokouksessaan 1.4.2009.

Pyöräily voi korvata henkilöautomatkoja myös pidemmillä matkoilla. Pyöräilymahdollisuuksia sekä niiden markkinointia kehitetään monin eri tavoin.

Kävelyn ja pyöräilyn osuutta lisätään.
Toimenpiteet:
– Uusien alueiden suunnittelussa luodaan hyvät edellytykset
kävelylle ja pyöräilylle
– Kävelyalueita lisätään ja pyörätieverkkoa tihennetään
– Toteutetaan uusi kaupunkipyöräjärjestelmä
– Pyöräilyn markkinointia lisätään


Kyllähän Lahden oikorataakin toki markkinoitiin sitten kun se oli valmis, mutta tässä strategiapaperissa pyöräilyn markkinointi on yksi ranskalainen viiva, joka voidaan tulkita painoarvoltaan samaan kategoriaan uusien alueiden hyvän suunnittelun ja kevyen liikenteen verkoston laajentamisen kanssa.

Alla omat ranskalaiset viivani pyöräilystä. Jalankulku strategiassa ansaitsisi puolestaan kokonaan omat kehitysehdotuksensa.

Toimenpiteet:
- Olemassaolevan pyörätieverkoston käytettävyyttä parannetaan panostamalla peruskorjauksiin, näkemäesteiden poistoon viitoituksiin, merkintään, laittoman pysäköinnin valvontaan, yhtenäisyyteen ja tavikunnossapitoon.
- Pyörätieverkoston ulkopuolella lisätään pyöräilyyn soveltuvien katuosuuksien määrää merkittävästi, pyöräkaistojen, pyörille varattujen ryhmittymisalueiden ja piha- ja joukkoliikennekatujen muodossa.
– Uusien alueiden suunnittelussa luodaan hyvät edellytykset pyöräilylle, huomioimalla pyöräily liikennesuunnittelussa ja kaavamääräyksissä.
– Toteutetaan uusi kaupunkipyöräjärjestelmä ja sitä tukeva laatustandardoitu pyöräilykeskusta.

4 kommenttia :

  1. Antti Poikola kirjoitti...

    Lähetin nämä kommenttina edelleen siltä varalta, jos strategiaan vielä saisi jotain muokkauksia.

    Anteeksi hidas reagointini, mutta tässä tulkinta pyöräilytyöryhmän tunnoista:

    -pyöräily ei lisäänny markkinoimalla (strategia s.76) vaan oikeasti pyöräilyoloja parantamalla. Otetaan markkinointi pois ja lisätään sen rinnalle jotain tähdellisempää, kuten olemassa olevan verkoston kunnossapito.

    -Pyörätie ei ole ainoa mahdollinen hyvä paikka pyöräillä, pyöräkaistoja tarvitaan sinne, mihin pyörätiet eivät mahdu.

    -strategiassa joukkoliikenne, kävely ja pyöräily on niputettu suotta yhteen, näitä kaikkia tarvitaan ja ne voivat tukea toisiaan, mutta niiden kehittämisen keinot poikkeavat toisistaan niin paljon, että vähintäänkin liikennejärjestelmän kehittämisen alaotsikoinnin tasolla nämä tulisi käsitellä erikseen

    -Antti "Jogi" Poikola

  2. TeeMa kirjoitti...

    Olisikohan mahdollista saada kaavoihin autopysäköintipaikkojen lisäksi pakolliseksi tietty määrä pyöräpysäköintipaikkoja. Mielestäni kutakuinkin 1:1 autopaikkoihin nähden.

    Tämä helpottaisi pyöräilyolosuhteita pyörän jättämisen kautta ainakin jo kohtalaisen paljon.

  3. Anonyymi kirjoitti...

    Pyöräilyn "markkinointia" on tähän asti ollut etupäässä keväiset "vain ääliöt ajaa ilman kypärää" ja "vain dorkat pyöräilijät eivät väistä autoja" tyyppiset julistekampanjat. En tiedä onko kaupunki tai joku kaupungin työryhmä ollut mukana ko kampanjoita laatimassa, mutta hieman toisellakin tapaa voisi markkinointia hoitaa.

  4. Teemu kirjoitti...

    "Olisikohan mahdollista saada kaavoihin autopysäköintipaikkojen lisäksi pakolliseksi tietty määrä pyöräpysäköintipaikkoja. Mielestäni kutakuinkin 1:1 autopaikkoihin nähden."

    Ottaen huomioon että yhdellä autopaikalla mahtuu varmaan viisikymmentä pyörää, niin ei pitäisi olla mahdotonta.